کافی نت دانشجو (فرهنگیان )

اقدام پژوهی,پایان نامه ,برنامه سالانه,پروژه مهر,درس پژوهی,طرح جابر,طرح کرامت,کارآموزی,طرح توجیهی,پودمان,علمی کاربردی

کلیک کنید

اطلاعیه فروشگاه

دانشجویان و فرهنگیان عزیز در صورت نداشتن ایمیل از ایمیل aminsaleh2031@gmail.com استفاده نمایید. به دلیل عدم دسترسی به منابع تعدادی از فایل ها چنانچه فایلی متعلق به شماست و از اینکه در سایت قرار گرفته ناراضی هستید لطفا با شماره های ذکر شده تماس بگیرید تا در سریعترین زمان نسبت به برداشتن فایل و حذف آن از سایت اقدام نماییم.

مقاله ی ترجمه شده ی رشته مدیریت آموزشی آسيب شناسي فرايند ياددهي – يادگيري

مقاله ی ترجمه شده ی رشته مدیریت آموزشی آسيب شناسي فرايند ياددهي – يادگيري

دانلود مقاله ی ترجمه شده ی رشته مدیریت آموزشی آسيب شناسي فرايند ياددهي – يادگيري Pathology of teaching - learning processفایل ترجمه به صورت ورد وقابل ویرایش میباشد 

برای دریافت رایگان اصل مقاله اینجا کلیک کنید

آسيب شناسي فرايند ياددهي – يادگيري

آسيب شناسي اصطلاحي است كه   در علم مدیریت رواج داشته است.اين اصطلاح به حالت آسيب زا بودن   اشاره مي كند. در علوم انساني و علوم اجتماعي اين اصطلاح در بحث انحرافات اجتماعي به كار رفته است. با وجود كنكاش هايي كه توسط محقق دربارة تعريف آسيب شناسي فرايند ياددهي – يادگيري صورت گرفت، تعريفي دربارة اين اصطلاح يافت نشد و به نظر خود محقق آسيب شناسي فرايند ياددهي – يادگيري را مي توان اين گونه تعريف كرد:شناسايي آسيب ها و مشكلاتي كه فرايند ياددهي – يادگيري را دچار اختلال مي كند. آسيب شناسي فرايند ياددهي – يادگيري يعني شناسايي آسيب ها و مشكلاتي كه از شرايط و زمينه هاي گوناگون فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، تاريخي و آموزشگاهي يك كشور نشأت گرفته و فرايند ياددهي – يادگيري افراد آن جامعه را با آسيب و مشكل مواجه مي سازد. البته بايد توجه داشت آسيب شناسي فرايند ياددهي – يادگيري هرگز به معناي نفي تلاش و كوشش مسئولين و مربيان نظام اموزشي يك كشور نيست بلكه هدف از آسيب شناسي، شناسايي مشكلات و اقدام در جهت رفع اين مشكلات مي باشد. عوامل و شرايط مؤثر در آسيب پذيري فرايند ياددهي – يادگيري را مي توان به گونه هاي مختلفي تقسيم بندي نمود، اما نگارنده، اين عوامل و شرايط را به دو دسته تقسيم مي كند: 1- عوامل و شرايط درون سازماني 2- عوامل و شرايط برون سازماني در اينجا منظور از سازمان، آموزشگاه يا مدرسه مي باشد. عوامل و شرايط درون سازماني، آن دسته از عوامل و شرايطي هستند كه در محيط آموزشگاه باعث آسيب پذيري فرايند ياددهي – يادگيري مي شوند كه اهم آنها عبارتند از : ويژگيهاي علمي و شخصيتي معلم، ويژگيهاي شخصيتي و حرفه اي مدير، ويژگي هاي دانش آموزان، محتواي كتابهاي درسي ، فضا و تجهيزات و امكانات آموزشي و .. . منظور از عوامل و شرايط برون سازماني، آن دسته از عوامل و شرايطي كه خارج از محيط آموزشگاه به نحوي در آسيب پذيري فرايند ياددهي – يادگيري دانش آموزان مؤثر است كه اهم آنها عبارتنداز : ويژگيهاي فرهنگي، خانوادگي، اقتصادي، اجتماعي، تاريخي، سياسي و ... يك كشور و بحرانهاي جهاني مي باشد. يكي ديگر از اسيب هاي موجود در فرايند ياددهي - يادگيري  اين است كه معمولا بين درآمد افراد وميزان تحصيلات آن تناسبي وجود ندارد، بسياري از خانواده ها در مورد تحصيل فرزندان خود بي تفاوت شده اند يا آنها را به سوي رشته هايي هدايت مي كنند كه در آينده درآمد خوبي داشته باشد(گر چه دانش آموز استعداد آن رشته يا علاقه اي به آن نداشته باشد) در نتيجه دانش آموز ، با شكست مواجه مي شود. البته ضعف فرهنگي و اقتصادي والدين بر اين مسأله تأثير فراوان دارد. عامل ديگري كه در آسيب پذيري فرايند ياددهي - يادگيري  بي تأثير نيست، ميزان  مطالعه كتاب هاي غير درسي توسط افراد جامعه مخصوصاً دانش آموزان است .  ميزان مطالعه دانش آموزان در مقايسه با ساير فعاليت هاي آنان بسيار اندك مي باشد، به نحوي كه سرانة مطالعه روزانه آنان حدود 12/12 درصد دقيقه است. موضوعات مطالعه دانش آموزان عمدتاً كتابهاي داستاني، ورزشي و سرگرمي بوده موضوعات علمي، مذهبي ، اجتماعي و هنري كمتر از سوي آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. طبق گزارش اين تحقيق ميزان مطالعه دختران بيش از پسران است. اين امر باعث مي شود كه گنجينه لغات، اطلاعات عمومي و آمادگي دانش آموزان نسبت به موضوعات يادگيري پايين باشد. موانعي كه بر سر راه دانش آموزان براي احساس لذت از يادگيري قرار داردعبارتند از : 1- معلم محوري در آموزش و اينكه به ديدگاه هاي دانش آموزان توجه نمي شود. 2- عدم كاربرد آنچه در مدرسه آموخته مي شود در محيط خانواده و اجتماع. 3- امتحان به عنوان غولي كه مي خواهد نقاطضعف دانش آموز را به رخ او كشيده و او را از پاي درآورد. 4- تلاش خسته كننده در زمينه تمرين و تكرار و حفظ كردن مطالبي كه بسياري از آنها بي فايده است. 5- حساسيت نسبت به نمره 6- كنترل بيروني دانش آموزان كه عامل تحقير شخصيت آنان مي شود. گلاسر (2014) مي نويسد: نظام تحصيلي ما براي شكست طراحي شده و آنها كه موفق مي شوند، معمولاً كساني هستند كه مي توانند مطابق روش هاي از پيش تعيين شده معلمان عمل كنند . آنها كه شكست مي خورند معمولاً از تحصيل بي زار مي شوند، به داشتن «خودانگارة » ضعيف ادامه داده و اغلب اوقات به صورت مشكلات حادي براي مدرسه و جامعه در مي ايند(ص 3) يكي از مشكلاتي كه معلمان اغلب با آن مواجه هستند برقراري ارتباط يك طرفه در كلاس درس است. به عبارت ديگر معلم خود را انبار معلومات فرض كرده و معتقد است كه دانش آموزان با گوش دادن و تماشا كردن به حرفها و نوشته هاي او روي تخته سياه، مطلب را فرا مي گيرد. در حاليكه واقعيت امر چنين نيست. با چنين فرضي تنها  معلم فعال است و بقيه مشاركت كنندگان در كلاس غير فعال يا نيمه فعال هستند . چنين مشكلي در مقطع دبيرستان بارز تر است(بوش، 1999، ص 7) در نظام تعليم و تربيت ما، اهميت و نقش بسياري از عناصر برنامه درسي به فراموشي سپرده شده و محتواي كتاب برابر با برنامه درسي تلقي شده است ، اين تلقي نابه جا از كتاب و برنامه درسي موجب انتظارات نابه جا از كتاب هاي درسي گرديده است. عمده ترين دليل اين تصور، محدوديتهاي موجود در استفاده از ساير موارد و رسانه هاي آموزشي، منابع اجتماعي و فضاي مناسب مانند كارگاه و آموزشگاه است. اين نگاه به ماكتاب و برنامه درسي موجب تحميل حجمي از دانش و مفاهيم به صورت كتاب درسي شده است، در صورتي كه اين مفاهيم مي توانست به وسيلة ساير مواد و امكانات آموزشي و متناسب با نياز ها و علاقه فراگيران ارئه شود. از آسيب هاي ديگر كه در فرايند ياددهي - يادگيري  موجود است، عدم استفاده از روش هاي تدريس كارآمد و توانا توسط دبيران مي باشد.روش هاي موجود در نظام های آموزشي اكثراً روش هاي سنتي (سخنراني و ...) مي باشد كه بر روي حافظة شاگردان تأكيد مي كند.  آنچه امروز ما تعليم و تربيت مي ناميم صرفاً معلومات انباشته شده و محفوظات مي باشد . در نظام آموزشي  حل مسأله وتفكر سهم بزرگي ندارد، در صورتي كه هدف اصلي در فرايند ياددهي - يادگيري  فكر كردن و انديشيدن است.



پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 7,500 تومان
نمایش لینک دانلود پس از پرداخت هزینه
ایمیل
موبایل
کمک مالی به ایتام و کودکان بی سرپرست

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
modiriat-amoozeshi_480856_1440.zip29.7k